Dessa ordningsregler finn anslagna på VTS anslagstavlor samt på båtklubbarnas hemsidor.
Det åligger alla båtägare som utnyttjar varvet att noggrant ta del av dessa ordningsregler. Mycket tung materiel hanteras på varvet och det är av största vikt att reglerna efterlevs så att torr- och sjösättning går så smidigt som möjligt och att skade- och olycksriskerna minimeras för både båtar och båtägare.
Tänk på att detta är ett lagarbete och att det krävs att alla lojalt deltager och gör sitt bästa för ett bra resultat och en god klubbanda.
Upptagning
Ansök om vinterförvaring
Båtägare som önskar vinterförvara båt och även tillhörande utrustning som motor, jolle och mast skall ansöka om detta på särskild blankett via respektive klubbs kansli.
Båtägaren intygar samtidigt att båten är försäkrad. Oförsäkrad båt godtages ej. Klubbarna överlämnar ansökningarna efter egen registrering till VTS senast den 15 Augusti.
Varvscheferna fördelar platser och anslår upptagningsdagar på mellandäck senast 3 veckor innan upptagningsdagen. Upptagning sker kvartersvis och möjligheter att tillgodose speciella önskemål om dag är därför mycket begränsade.
Bockar och vaggor
Bockhöjden för motorbåtar skall vara 55-60 cm. Bockbredd minst 75% av båtens bredd. För segelbåtar skall kölpallningen vara 30 cm hög. Den får inte vara bredare än 1,0 m. Vaggan skall vara isärtagbar så att av- och pålastning med vagn är möjlig. Stöttor skall vara stagade och försedda med tryckfördelande underlägg på lös mark. Detta gäller även bockar med små anliggningsytor.
Att fixa innan upptagningsdagen
Båtägaren skall ta fram bockar, stöttor och pallning tisdagen före upptagningsdagen och se till att utrustningen är komplett. Upprop sker kl. 17.30. Obs! Dagen räknas som arbetsplikt då allmänna förberedelser på varvet kan förekomma. Frånvaro bestraffas med fastställda böter.
Vid upptagningsdagen
Upptagningsdagen sker upprop kl. 08.00. Båtägarna fördelas på arbetslag som leds av en utsedd vagnbas. Vagnbasen ser till att båtarna placeras enligt erhållen områdeskarta och
upptagningslista och med ett fastställt inbördes båtavstånd med hjälp av speciell måttstock. Avvikelser får inte ske utan varvschefernas tillstånd.
Varvscheferna ser till att varningsskyltar (koner) blir utsatta vid parkvägen som gör allmänheten uppmärksammad på att båthantering pågår. Vid traktordragning av båtvagn med last skall någon ur vagnslaget utses att gå framför traktorn och varna för transporten.
Om båten är målad med s k silikonfärg, som är extra hal, ska båtägaren säga till innan upptagning så extra åtgärder kan vidtas för att undvika att slingen glider.
Två slingbasar utses att vara behjälpliga vid kranen och ansvarar för att lyftslingen placeras på rätt sätt. Slingbasen skall instruera båtägaren och ev. annan besättning om tillvägagångssätt. Slingbasarna skall bära skyddshjälm. Vagnsbasen sköter kontakt med kranföraren och signalerar vid lyft och när lyft är klart.
Avvikelse och upptagningsdagens avslut
Båtägaren får avvika från sitt arbetslag endast för att hämta fram sin egen båt till kranen eller efter godkännande av vagnbasen. Underbemanning är en säkerhetsrisk.
Dagen är avslutad efter upptagning och då all materiel som vagnar, domkrafter, verktyg m m är intagna. Vagnsbasen stämmer av med varvschefer innan laget får gå hem. Arbetsplikt råder fram tills dess.
Täckning av båt
Båten skall täckas med presenning på stabil ställning senast den 1 november. Efter 1 November kan böter utdelas. En icke-täckt båt är en säkerhetsrisk för båten och omgivande båtar. Täckningen får inte vara bredare än båtens bredd plus 2 x 15 cm. Presenning får inte fästas i stöttning = vältningsrisk.
Stege som förvaras under båten skall vara låst för att försvåra påhälsning i egen eller andras båtar.
Båtvagnar/trailer
VTS rekommenderar att använda bockar vid uppställning.
Inga vagnar/trailer som kan dras av bil får stå på VTS område under sommaren.
– Vagnar/trailer tas bort senast en vecka efter sjösättning.
– Vagnar/trailer får tas tillbaka tidigast på arbetsdagen tisdagen innan egen upptagning.
Vagnar som är kvar inne på området ska märkas med namn och mobilnummer.
Vakt och städning av mellandäck
Du kan komma att kallas till vakttjänst och städtjänst under vinterperioden, tiden är onsdagar klockan 18.00. Listan med namn och datum anslås på anslagstavlan på mellandäck efter upptagning och det är ditt ansvar att notera om du ska tjänstgöra vid någon tidpunkt under perioden.
Sjösättning
Varvscheferna fördelar platser och anslår sjösättningsdagar på mellandäck senast 3 veckor innan sjösättningsdagen. Hantering sker kvartersvis och möjligheter att tillgodose speciella önskemål om dag är därför mycket begränsade.
Önskemål om sjösättningsdag kan tillgodoses om inte båten ligger på en sådan plats som hindrar för andra båtar som ska sjösättas. Varvschefer avgör.
Att göra innan sjösättningsdagen
Före sjösättningsdagen skall båten vara helt klar för sjösättning och området under och omkring båten skall vara fritt från hindrande materiel.
Båtägare med egen båtvagn skall se till att däcken är hela och pumpade.
Förtöjningsmateriel vid båtägarens hamnplats skall vara monterad före sjösättningsdagen så att förtöjningstiden minimeras. Montering av utrustning eller annat arbete på båten är förbjuden under sjösättningsdagen.
Vid Sjösättningsdagen
Sjösättningsdagen sker upprop kl. 08.00. Båtägarna fördelas på arbetslag som leds av en utsedd vagnbas. Vagnbasen leder arbetet med pålastning och transport av båtarna till sjösättningskajen enligt lista och områdeskarta.
Varvscheferna ser till att varningsskyltar (koner) blir utsatta som gör allmänheten uppmärksammad på att båthantering pågår. Detta gäller speciellt vid kranen och parkvägen. Vid traktordragning av båtvagn med last skall någon ur vagnslaget utses att gå före traktorn och varna för transporten.
Om båten är målad med s k silikonfärg, som är extra hal, ska båtägaren säga till innan sjösättning så extra åtgärder kan vidtas för att undvika att slingen glider.
Två slingbasar utses att vara behjälpliga vid kranen och ansvarar för att lyftslingen placeras på rätt sätt. Slingbasen skall instruera båtägaren och ev. annan besättning om tillvägagångssätt. Slingbasarna skall bära skyddshjälm. Vagnsbasen sköter kontakt med kranföraren och signalerar vid lyft och när lyft är klart.
Båtägare som misstänker eller vet att båten kommer att läcka så kraftigt att oavbruten länspumpning blir nödvändig måste själv ordna med hjälpare för detta och ev. med nödvändig pumputrustning. Ett fåtal länspumpar finns tillgängliga på varvet.
Avvikelse och sjösättningsdagens avslut
Båtägaren får inte avvika från sitt arbetslag vid annat tillfälle än när hans båt är sjösatt och skall förtöjas. För att spara tid kan LBS-båtar tillfälligt förtöja på lediga platser i ÅMK:s hamn. (Mycket begränsat antal vid sista sjösättningsdagen.)
Dagen är avslutad efter sjösättning och då all materiel som vagnar, domkrafter, verktyg m m är intagna. Vagnsbasen stämmer av med varvschefer innan laget får gå hem. Arbetsplikt råder fram tills dess.
Plocka undan innan allmän kvällstjänst
Före varvets allmänna kvällstjänst skall båtägaren städa området vid och runt sin uppläggningsplats. Bockar, ställningar etc. skall uppläggas på anvisad plats spikrensade, buntade och märkta. Överblivet materiel som inte är märkt samt kläder som hänger kvar i tvättrum betraktas som kasserat och kommer att kastas och bortforslas på städdagen.
Mastkranens spel skall låsas med klubbnyckeln och förlängningsstegen hängas upp på sin plats i “snickarboa” i A-skjulet. OBS! Viktigt. Vanligt tillhåll för ungdomar som hopptorn och bus.
Allmän kvällstjänst/städkväll
Tisdagen efter sista sjösättningen är det allmän kvällstjänst klockan 18.00. Alla som har haft sin båt på området under vintern ska hjälpa till, detta oavsett om båten finns hamnen på LBS eller ÅMK eller om du själv sjösätter din båt.
Övriga regler
Märkning
Under uppläggningstiden skall båten vara märkt med ägarens namn och telefonnummer. Namnskylten skall vara tydligt textad, regnsäkrad, och placerad vänster akterstötta så att den lätt kan upptäckas av personer vid vaktronderna. Viktigt då det kan vara nödvändigt att ägaren kan kontaktas vid skada, inbrott, avblåst täckning m m. Måla över namn som inte är aktuella t ex tidigare ägare till bockar m m.
Motorer, jollar och master som förvaras i för ändamålet anvisade utrymmen skall vara märkta med ägarens namn och telefonnummer.
Bockar, täckställningar och presenningar skall sommartid vara tydligt märkta, inte minst i eget intresse för att förhindra ägarbyte.
Säkerhet
EL-utrustning som ansluts till el-uttag skall vara av godkänd typ och ha skyddsjordade kablar. Efter för dagen avslutat arbete skall båtägaren frånkoppla sin egen anslutning.
El på varvet är enbart avsett för elverktyg och arbeten på båten. Värme- och strålkaminer får inte användas utan tillstånd.
Utplacerade kopplingsskåp är försedda med jordfelsbrytare och det åligger båtägaren att själv återställa jordfelsbrytaren vid jordfel och även byta säkring vid överbelastning eller kortslutning i egen utrustning.
Grindar och dörrar till alla lokaler skall hållas stängda för att förhindra tillträde för obehöriga. Var misstänksam, obehöriga skall avisas från varvsområdet.
Miljöstationen
Det miljöfarliga avfall som hanteras på VTS framgår av VTS miljöpolicy, på anslagstavla och tillgänglig via klubbarnas hemsidor.
I stora containern får under inga omständigheter miljöfarligt avfall deponeras. Det är även förbjudet att deponera annat avfall än sådant som uppstår vid varvshanteringen.
Överlåtelse av båt
Vid överlåtelse av båt under uppläggningstiden är båtägaren skyldig att meddela båtklubben den nye ägarens personuppgifter. Överlåtaren är skyldig att informera nya ägaren om ordningsreglerna.
Sanktioner och böter
Båtägare som försummar arbetsplikt eller på annat sätt bryter mot dessa ordningsregler bestraffas med böter fastställda av medlemsklubbarna.
. /.